Ashtanga yoga är en form av yoga som har många positiva effekter på kroppen. Då den här formen av yoga innebär att man rör sig med sina andetag, så blir träningen pulshöjande, samtidigt som man blir flexibel och stark.

Många människor förknippar yoga med att vara en lugn träningsform som fokuserar på andningen och att statiskt anstränga musklerna. Men faktum är att yoga är ett vitt begrepp och innefattar allt ifrån lugnare yoga med fokus på andningen till intensivare pulshöjande, koreografiliknande yogaprogram.

Ashtanga yoga som konditionsträning

Ashtanga yoga brukar oftast nämnas i samband med vinyasa yoga, för att de båda är former av yoga som är intensiv. Ashtanga yogans syfte är att ge energi och att man ska känna sig dynamisk, det gör man genom att positionerna skiftar i andetagen. Det innebär att kroppen rör sig i olika positioner i en ganska snabb takt, vilket gör att ashtanga yoga är pulshöjande och stärker musklerna. Många människor glömmer av att hämta ut recept, för att den här yogan är såpass energigivande. Men till skillnad från exempelvis ett löppass i skogen eller ett konditionspass på gymmet, så är den här träningsformen inte lika utmattande. Dock visar många studier att den här typen av yoga är en mer skonsam konditionsträning för kroppen, som ökar blodcirkulationen i hela kroppen och förbättrar blodvärden. Ashtanga yoga är fysiskt krävande och många som regelbundet tränar den här formen av yoga är ofta flexibla och starka på grund av yogans dynamiska styrketräning.

Ashtanga yoga för att bli flexibel

Likväl som alla typer av yoga så bidrar de olika tänjande positionerna att den som tränar yoga efterhand blir flexibel. I just ashtanga yogan, så står man inte i varje position så länge, men fortfarande byggs en flexibilitet upp i kroppen. För gradvis kommer man längre ner i positionerna, vilket är något som gör att man blir mer flexibel. Just ashtanga yoga fokuserar på vighet i hela kroppen, vilket är positivt för stela höfter, axlar, ben och rygg. En vighet som är användbar både i vardagslivet och i vidare yogaklasser.

Ashtanga yoga för att bli stark

Yoga är en träningsform som skapar långa, men starka muskler. Anledningen ligger i hur träningsformen statiskt anstränger musklerna på ett skonsamt sätt. Människor som tränar yoga har oftast funktionella muskler, då de är starka och flexibla. Dessutom ger yogan muskler som stärker människans inre organ, men också att det skapar visuellt vackra muskler. Det innebär att yoga som träningsform ger en allsidig styrketräning som formar vackra muskler som ger människor en vacker siluett och hållning. Inom ashtanga yogan tränas dessutom musklerna mer intensivt, då de får arbeta statiskt i en skonsam rörelse. Alltså är ashtanga yoga passande för personer som vill få starka och flexibla muskler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *