Den unika ashtangayogan är världens mest spridda yogaform och grundades av gurun Sri K. Pattabhi som kommer från staden Mysore i södra Indien. Sri K. Pattabhi är idag verksam i sin hemstad Mysore och lär ut tekniken inom denna unika yogaform. Ashtanga betyder åtta delar på sanskrit.

Förenar kropp och själ

Denna typ av yogaform är en mer dynamisk sådan. Då ashtangayoga delas upp i åtta delar, består en del av endast rörelser och de andra sju i fördjupande meditation, vägledning, andningsövningar, beteende och moral. Den sista av de sju delarna är att man uppnår en så kallad upplysning. Ashtangayogans syfte är att leva i nuet och uppnå en fullkomlig balans mellan kropp och själ. Det är viktigt att vi även unnar oss något antingen efter yogapasset, eller för att belöna oss själva. Vi behöver skämma bort oss ibland och ta hand om kroppen. Då kan man med fördel besöka Juicy Couture som har allt inom skönhetsvård för hår, hud, doft och smink! Produkterna är fördelaktigt anpassade för alla behov och det finns även veganska alternativ för den som önskar. Ashtangayogans åtta delar heter i ordning yama, niyama, asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana och slutligen samadhi. Samadhi är yogans allra djupaste tillstånd av upplysthet, balans och lycka.

Fördelar med ashtangayoga

Genom denna typ av yogaform blir man fysiskt starkare, men även mer lugn och harmonisk i själen. Yogan bygger även upp immunförsvaret, rensar ut gamla slaggprodukter ur kroppen, stärker koncentrationsförmågan och ger bättre sömn. Har man dålig blodcirkulation är denna form av yoga mycket effektiv för att öka cirkulationen. Man förebygger även hjärt-kärlsjukdomar och mår psykiskt bättre av att leva i nuet genom denna yogaform. Inom forskningen har man kommit fram till en mängd hälsofördelar med yoga och detta gäller alla former av yoga, även ashtangayogan.

När man tänker på yoga generellt kanske man ser avancerade kroppsrörelser framför sig med helt omöjliga ställningar att utföra. Faktum är att yoga och ashtangayogan går att utföra både som handikappad eller någon med sjukdom. Det viktiga är sinnesnärvaron och att man utför de rörelser som faktiskt går att anpassa på individnivå. Man måste med andra ord inte vara en elitgymnast för att utöva denna yoga. Det är viktigt att hjärta och känsla är med för att uppnå bättre resultat. Yogan ska inte stressas, fram utan man tar det i sin egen takt. Ett bra tips är att börja med några grundläggande kurser. Kan man inte delta i grupp på grund av specialanpassat behov, kan man även anlita en privat PT inom ashtangayoga. Ashtangayogan innebär självinsikter och läkning och är på många nivåer en spirituell resa till det inre lugnet och jaget. När vi omfamnar vårt inre och lever i nuet, kan vi njuta mer av det vackra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *